Sabtu, 28 Maret 2015

Pertama Kali Hantar Kereta Sendiri Untuk Di Pelayanan

Harini Mummy berbuka di rumah raka (Pak Nek) molek Opah dan Qashrin. Lepas berbuka, Mummy rehat sekejap & terus pergi ke kedai servis kereta Falken yang bukak sampai 12 malam. Benar2 sesuai dengan saat Mummy ni dengan siang hari beroperasi dan malam larat la nak bakal kerja-kerja yang lain.



Kereta Hyundai Getz Mummy ni dah cukup mileage nya untuk diservis rasanya dah terlebih kot. Supaya kereta ini diservis oleh abang (Ayah Yob) Mummy sekiranya di K. Pukal hari tu, namun kedai yang dia nak pergi tu tutup pulak. Terpaksa lah postponed.

Dikarenakan esok Mummy nak ke K. Pukal, Mummy kuatkan ada jugak pergi ke gerai Falken ni memalam buta ditemani per Maisarah anak kakanda Mummy. Mulanya nak tukar minyak hitam sahaja, bila Kereta Getz ni pada angkat ke atas sewajarnya Mummy tanya cina dekat situ apa-apa citer pasal tayar belakang. Sahajalah nak bertanya dengar mulai pendapat lain. Sebab sebelum ni abang Mummy bawakkan serta cerita pasal cabang tayar (Excell) besok tu dah bengkok yang menyebabkan tayar botak makan di. Bila tengok tayar belakang, dua-dua tayar tu dah reges makan dalam. Cina tu cakap dia nak kene bagi alignment dulu baru tahu apa masalah tayar kereta ni.

Disebabkan tayar besok dah botak abis dan Mummy pon bagi tahu yang esok Mummy nak ke KL. Cina tu terus cakap bahaya takut meletop tayar. Ye di boleh meletup? Haha... Mummy terus tersentap. Tapi bila pada tengok, memang dah takder bunga dan botak. Memang mula tahun lepas, tayar depan tu Memfilter Yob tukar mutakhir dan tayar lama dibawa ke belakang. Benar2 tayar belakang tadi nampak dah botak abis dah. Hidup jugak sebab nak jalan jauh risa Qashrin. Last-last kene lah tadi RM540, tukar tayar 2 bijik, servis minyak hitam, balancing (Free) dan juga alignment.

Selepas buat alignment dari hantar kereta ke sabah, cina tu kalau tahu yang tayar belakang sebelah kiri dah bengkok Excell nya. Dah serong masuk ke dalam sampai angka 11. Measurement apa pon tak tahu. Dia cakap, Excell ini boleh di ketuk dekat kedai ketuk kereta untuk jimat. Dia pon rekemen satu kedai berikut dekat2 dengan hujung Bercham dan area-area nak sampai ke Tambun. Tapi kene tanya dulu orang2 tu boleh sungguhan ke tak. Lamun tak kene lah ganti RM2000 satu batang Excell. Itu sebab terlanggar tempat kuat katanya. Tayar belakang ni memang takleh buat alignment dah sebab dia dah lekat langsung dengan Excell tu.

Untuk tayar hadap pulak, memang 2 dua tayar dah lari banyak luar biasa dan kene pasang skru campbell. Apa menatang skru campbell pon Mummy taktahu. Mummy cakap hold dulu lah, nak tanya abang lepas baru nak tukar. Katanya sebelah tayar RM45 skru tu. Skru alignment ni hanya beli sangat je dan boleh diadjust. Ntah segala sesuatu dia explain Mummy tak berapa nak tangkap sangat. Hahaha.

referensi:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar