Senin, 20 April 2015

Penyakit Gout serta Jalan Merawatnya

Saya mula mengalami penyakit Gout ini semenjak berusia 32 tahun. Semenjak dari itu, beta amat tersiksa tak dapat berjalan atau bergerak kerana benjol yang berlaku pada bahagian sendi. Lazimnya, bengkak tersebut dengan berlaku di bahagian kaki hingga menyulut kita tidak sanggup bergerak atau bertindak. Sebenarnya saya teka berusaha untuk mengubati penyakit ini dgn pelbagai ubat-ubatan konvensional mahupun moden. Malangnya penyakit ini sedang semula dan sungguh menyakitkan. Kaedah suntikan juga pernah saya gunakan pada asal saya mengalami basil ini. Akan tetapi, kaedah ini memberi aksen yang tidak baik permulaan akan melemahkan usaha batin seorang perwira dan boleh merosakkan buah pinggang.

Pelbagai ubatan tradisional juga abdi cuba apabila rakan-rakan menyarankan kepada beta. Begitu juga ubatan moden sama ada beta ketahui melalui dunia maya mahupun dari cakap keluarga serta rakan-rakan. Namun semua tersebut tidak benar-benar bisa menyembuhkan penyakit itu. Setelah mencuba kaedah suntikan, saya beringsut kepada makan pil dari klinik sahaja. Akan tetapi, kebanyakan dari para doktor seakan-akan tidak dapat menggunakan kaedah yang cocok untuk mengubati masalah kesehatan ini dan tersedia juga yang memungut peluang untuk melariskan ubat-ubatan mereka / mereka juga kiranya bukan pakar di bidang ini. aku juga mencuba sepakat pil dari lapo ubat Cina tapi tidak berkesan.



Akhirnya saya telah mengangkat sejenis pil penahan sakit ( paint killer kalau gak silap ) serta mengamalkannya dalam beberapa tahun. Akan tetapi, kuman ini berulang terus dan seolah-olah until penahan sakit tersebut akhirnya sudah tidak mujarab lagi. Mujurlah saya rajin reguk air yang tidak sedikit bagi tujuan meneutralkan Asid Urik dengan ada dalam tubuh saya. Sebenarnya, kandungan normal Asid Urik dalam tubuh wong ialah sekitar 155 hingga 428. Walakin, apabila kandungan Asid Urik anda meraih pada angka 400, keadaan anda akan menuju ke panduan gejala penyakit ini.

Setelah mengalami cara rawat gout selama 10 tahun pada tahun 2011 ini, kesudahannya saya membuat sekutil kajian dan muhasabah diri untuk meraba apakah sebab kuman ini menyerang beta. Sebenarnya, saya start bertugas di SK Pulau Balambangan selama masa 1 tahun, dalam SK Tagibang selama 4 tahun serta di SK Sampir selama 5 tahun; apa yang ingin saya kongsikan disini ialah tabiat menjarah saya selama berdarma di sekolah pedalaman ini jika dijumlahkan selama 10 tahun. Ketika saya bertugas di kawasan pedalaman, tabiat makan aku kurang baik serta dipengaruhi oleh perbuatan malas dan pertengkaran mendapat bekalan makanan serta tidak ada kedai makan yang berhampiran. Di dalam ketika itu, mayoritas dari kami hendak membeli secara pukal/banyak tiga jenis persembahan iaitu Ikan Sardin, Maggi dan Telur secara tetap pada setiap bulan dan sepanjang tahun. Ini permulaan kami malas memantek dan tidak ada pasar ikan atau rekan sayur yang bertandang, almaklumlah di kawasan pedalaman. Jika dikaji, Ikan Sardin mengandungi kandungan Asid yang tinggi dan menyumbang kepada gejala kuman ini. Maggi lagi yang cepat dimasak dan sedap dikonsumsi mengandungi garam secara tinggi. Manakala telur pula mengandungi rahim kolestrol yang tinggi. Gabungan ketiga-tiga macam makanan inilah yang menyumbang kepada penyulut sakit Gout aku. Walau bagai manapun, faktor kurang bersenam dan obesiti pula turut menyumbang kepada faktor penyakit tersebut. Jika anda rajin dalam bidang sukan dan mengalami kecederaan di bahagian sagang, risiko untuk merekam penyakit ini besar tinggi. Anda bukan dapat bersenam serta badan anda mau menjadi gemuk kerana tidak ada aktiviti fizikal/senaman yang berterusan setelah mengalami kecederaan.

Apa pun penyebabnya, saya teringat kata-kata seorang rakan karib saya secara mengatakan bahawa ini lah balasan dosa kita di dunia & ujian kepada kalian. Kita harus order hakikat bahawa terkait adalah ujian Yang mahakuasa kepada kita serta kita harus redha tetapi mesti berwarung untuk mengatasinya. Memang ada hikmah apabila kita mengalami basil ini. Setiap masalah kesehatan ada ubatnya kecuali maut/mati.

referensi:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar