Kamis, 26 Maret 2015

Tips Melancong: Perancangan Percutian Di Luar Negeri

Tips melancong akan saya kongsikan berdasar pada berperingkat atau bersiri di laman blog ini. Pengalaman bekerja sebagai pramugari, berhijrah memulakan kehidupan berumahtangga di negara berbeda, tinggal di bandar-bandar yang mempunyai berisik pelancong dan sebagai pemerhati mereka bersama mengembara di beraneka negara serta dukuh, semuanya akan saya ambil untuk merangsang tips melancong berikut tempat rujukan serta pengajaran untuk segala pembaca.

1. Kewangan

Ukur baju dalam badan sendiri. Tidak dinafikan harga tiket penerbangan ada kalanya banyak dan harganya berpasangan dengan syarikat penerbangan lain. Jika sumber kewangan anda sedang belum mencukupi lupakan sahaja percutian lakukan sementara waktu. Tidak pergi (melancong) hanya kerana teruja melihat rakan atau saudara yang sudah hilang awal daripada engkau. Elakkan berhutang semata-mata untuk melancong.



2. Tempahan Tiket Bahtera Terbang

Perlu diingatkan sekali lagi untuk http://pakejpercutianpromo.blogspot.com/, syarikat penerbangan tambah permulaan tidak selalunya sedikit. Anda perlu menghasilkan perbandingan harga secara syarikat penerbangan yang lain supaya anda tidak rasa seperti ditipu. Jangan terpedaya dengan harga yang dipaparkan (syarikat penerbangan terowongan murah) kerana apabila ditambah dengan kos bagasi, makanan dan lain-lain, selalunya total keseluruhan lebih nadir dari syarikat penerbangan premium.

3. Matawang Asing

Jika terowongan penerbangan mencukupi dari bajet anda, tetapi ia belum mengagunkan anda untuk memesan di sana taris kerana kadar tukaran matawang asing secara tinggi. Hotel, target atau tempat tarikan pelancong semuanya mesti dibuat kiraan terlebih dahulu. Gunakan pencarian di Google guna laman tukaran wang asing sebagai penunjuk.

Cuba elakkan daripada menukar wang pada lapangan terbang ataupun hotel kerana ia agak merugikan. Bahwa di Malaysia ataupun Singapura anda larat ke kedai tukaran wang asing di tepi-tepi jalan ataupun di pusat membeli belah.

4. Tempahan Tempat Penginapan

Satu lagi kesilapan secara biasa saya dengar ialah tersalah menempah tempat penginapan (hotel atau apartmen). Sama kerana mahu pangkat yang murah, mereka telah menempah pesanggrahan yang jauh atas pusat bandar / pengangkutan awam. Gunakan khidmat carian Om google Map untuk menganjurkan gambaran kasar reses bagi sesebuah lokasi dengan hotel secara ingin anda menginap.
referensi :
pakejpercutianpromo.blogspot.com
http://id.wikipedia.org/wiki/Cuti

Tidak ada komentar:

Posting Komentar