Senin, 08 Agustus 2016

Resepi Nasi Arab Yang Mudah serta Nikmat

Untuk pesiaran anda, abdi ni sama sekali rajin nak mencuba resepi, kalau target tersebut diartikan sebagai minat aku atau berselera mereka -mereka yang saya sayang. Setelah hampir seminggu saya mencoba resepi-resepi Nasi Arab di Google, kesudahannya setelah menyimak tara hendak cara yang mudah & persembahan alias rupa Nasi Arab yang saya inginkan, akhirnya beta memilih dalam mencuba resepi dari wahid blog. Dalam resepi usul, anda piawai merujuk ke blog ini. Ini dikarenakan, saya telah meringkaskan lagi resepi tersebut atas kecil kekurangan benih dan kesulitan untuk jadi bahan.

Cara cara Menyemat Nasi:

Nasi Arab Hadramaut yang digandingkan dengan mandung Goreng

Berempah, Acar Timun dan Kari Kambing.

Sukat air & rebus sehingga mendidih. Masukkan semua ayam, 1 labu bawang luas, tomato, separuh dari rempah yang atas serta dikacau papar. Tutup wajan dan mendetail selama 1/2 jam.

Lepaskan ayam serta disusun di dalam bekas loyang yang telah di oles secara marjerin. Ketepikan air rebusan dan lepaskan rempah atas air rebusan tersebut.

Baki rempah daripada air rebusan dan selama-lamanya remah selebihnya dimasukkan di dalam bajan. Masukkan 1 labu bawang besar & cili muda. Kemudian tuangkan minyak sapi/ minyak masak ke dalamnya dan goreng sampai berambang menjadi kekuningan.

Setelah kekuningan, tuangkan benih yang digoreng ke di dalam air rebusan ayam tadi, dan masukkan garam secukupnya dan agar sehingga uap mendidih.

Kemudian, masukkan beras basmathi di dalam tirta rebusan serta pindahkan ke dalam rice nasi arab cooker.

Jika nasi mepet masak, titiskan pewarna kuning sedikit (sekiranya mahu sebagaimana ala-ala nasi beriyani) & digaul papar.

Tunggu nasi masak. Beres untuk dihidang.

Cara cara Menyediakan Mandung:

Lumur totalitas permukaan mandung dengan pewarna merah yang dicampur pada garam. Abdi letakkan juga sedikit olive oil.

img-20120623-00925.jpg

Membakar dalam 20-30 minit pada dibalikkan tempat ayam pada menggunakan api atas sewajarnya.
referensi :

Tidak ada komentar:

Posting Komentar